Kakel Max AB (publ) Kvartal 1, 2024

· Nettoomsättning: 35 017 (41 478) tkr.
· Resultat efter skatt: 105 (1 687) tkr.
· Resultat per aktie före/efter utspädning 0.03 (0.56) kr.

Rörelseresultatet uppgick till 362 (2 282) tkr, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 1.0 (5,5) procent.

Moderbolaget: jan-mar 2024
· Nettoomsättning 600 (600) tkr
· Resultat efter skatt -179 (3 644) tkr
Moderbolaget utgör ett holdingbolag ochverksamheten består i huvudsak i förvaltning av
sina aktieinnehav i dotterföretagen. Dessutom är koncernens VD anställd i moderbolaget

VD-kommentarer

Omsättningen för första kvartalet 2024 uppgick till 35 017 (41 478) tkr. Omsättningsminskningen är 16% jämfört med förra årets första kvartal.
Rörelseresultatet blev 362 (2 282) tkr. Vinsten uppgick till 105 (1 687) tkr.

Under det första kvartalet har vi sett att inflationen minskat, vilket även förväntas leda till att Riksbanken
sänker styrräntan. Den tidigare kraftiga inbromsningen av bostadsbyggandet och
försäljningen av bostäder är fortsatt kvar på låga siffror även om det verkar som att
bostadsförsäljningarna blivit fler. Den officiella importstatistiken från Byggkeramikrådet (BKR) för
januari och februari 2024 visar på en minskad import med -19,1% jämfört med samma period
2023. Uppgifterna baseras på samtliga företag som rapporterar till BKR.

Under första kvartalet har vi påbörjat en förnyelse av företagets processer inom marknadsföring och
försäljning och detta skapar en tydlighet och ökad effektivitet. Vi har skapat en kostnadsmedvetenhet i organisationen och detta leder till högre lönsamhet på kort och lång sikt.

Vi har påbörjat en nedstängning av vår butik i Sollentuna samtidigt som vi arbetar för fullt med att förbereda för inflyttning och iordningställande av den nya enheten som vi kommer att öppna i Täby under juli 2024. Vi bedömer att affärsläget för butiken i Täby är ypperligt.

I linje med vår strategi så utvärderar vi möjligheten till investeringar mot strategiska områden där vi ser möjlighet till tillväxt och vinst genom organisk expansion eller potentiell tillväxt genom företagsförvärv.

Östervåla 2024-05-22

Ulf Ribbenstedt

VD Kakel Max AB (publ.)

Ytterligare information lämnas av:

Ulf Ribbenstedt, VD, +46(0)769411163, [email protected]

Hans Lagerkvist, CFO, +46(0)701098175, [email protected]

Rapporten publiceras på bolagets hemsida http://investor.kakelmax.se/finansiella-rapporter/

Information om Kakel Max AB (publ) och vår verksamhet återfinns på bolagets hemsida www.kakelmax.se eller www.kakeldesign.se

Carnegie Investment Bank AB är bolagets Certified Adviser.

Denna information är sådan information som Kakel Max AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 22 maj 2024, kl 08.00.

Kakel Max är ett bolag för verksamheter, tankar och idéer som berör kakel, klinker och natursten. Bolaget har sitt ursprung från Östervåla, norr om Uppsala, där verksamheten grundades 1987 av bland annat av Lars-Arne Larsson och Robert Jansson. Deras kunnande om produkter och plattsättning tillsammans med ett intresse för företagande lade grunden för verksamheten. Därefter har butiker öppnat i Uppsala, Gävle, Sollentuna, Årsta, Västerås och Värmdö. Under 2023 omsatte Kakel Max cirka 155 miljoner kronor. För mer information om Kakel Max se www.kakelmax.se Kakel Max är listat på Nasdaq First North Growth Market.

Om Kakel Max

www.kakelmax.se
Detaljhandel

Få löpande information från Kakel Max via e-post.

Marknad Nasdaq First North Growth Market Kortnamn KAKEL ISIN-kod SE0009921075 Certified Adviser Carnegie Investment Bank

Ulf Ribbenstedt VD [email protected] 076 941 1163