Vimab Group satsar vidare på energilagring och stödtjänster till elnätet - Susanne Holmström ny VD för Vimab BESS

I sin satsning på kompletta lösningar för effektiv hantering av energilagring, stödtjänster och kapacitetsutnyttjande rekryterar Nasdaq First North-listade Vimab Group Susanne Holmström som ny vd till dotterbolaget Vimab Bess. Hon har gedigen kompetens och betydande erfarenhet av att skala upp verksamheter, bland annat från ledande positioner på NetOnNet och Tele2.

Vimab Groups dotterbolag Vimab BESS levererar lösningar för att möta en energi och effektmarknad under stor förändring. Bolaget erbjuder en komplett lösning för effektiv hantering av energilagring och kapacitetsutnyttjande och tillhandahåller ett integrerat system som inkluderar batterier för energilagring, installation och service samt access till energi- och kapacitetshandel. Sedan januari 2024 är Vimab BESS även godkända som balansansvarig och elhandelsbolag.

"Med Susanne Holmström får vi en mycket erfaren ledare som flera gånger i sin karriär har skalat upp mycket framgångsrika verksamheter. Med henne i teamet har vi allt på plats för vår fortsatta tillväxt inom den nya el och energi-infrastrukturen som växer fram i rasande takt", säger Peter Fredell, koncernchef för Vimab Group, och fortsätter:

"Vi har en betydande konkurrensfördel då vi redan har en landsomfattande serviceorganisation på plats genom vår övriga verksamhet."

Susanne Holmström tillträder tjänsten som vd omgående. Hon kommer närmast från rollen som VD för NetOnNet.

"Vimab BESS är ett bolag som är helt rätt positionerat på marknaden för att för att ge våra kunder helhetslösningar för energilagring och tillhörande tjänster. Behovet på marknaden och intresset från kunderna är tydligt och jag ser fram emot att tillsammans med teamet skala upp verksamheten och möta den växande efterfrågan."

"Nu ser jag fram emot att tillsammans med teamet på Vimab Bess vidareutveckla bolaget och leverera riktigt bra lösningar till våra befintliga och nya kunder. Energilagring och stödtjänster spelar en betydande roll för framtidens elförsörjning och dessa lösningar är vi på Vimab Bess med och bygger"

Stockholm 2024-02-16

För ytterligare information kontakta:

Susanne Holmström, CEO Vimab BESS
+46 700 22 88 89

Peter Fredell, CEO

Mangold Fondkommission AB är Bolagets Certified Adviser.

Om Vimab Group AB (publ)

VIMAB GROUP AB (publ) är en industrikoncern bestående av tolv bolag verksamma inom energiservice-, industri- och miljöteknik. Företagets affärsidé är att leverera produkter och tjänster som tillför värde till våra kunder genom ökad säkerhet, förbättring av våra kunders arbetsmiljö samt underlättande av omställning till mer miljö- och energieffektiva verksamheter. Koncernen omsätter ca 250 MSEK och är noterade på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet VIMAB. VIMAB GROUP AB är verksamt både i Sverige och internationellt med siktet inställt på stark tillväxt, vilken skall nås genom såväl organisk tillväxt som genom bolagsförvärv.

Om VIMAB GROUP

www.vimabgroup.com
Industrivaror och -tjänster

Få löpande information från VIMAB GROUP via e-post.

Marknad Nasdaq First North Growth Market Kortnamn VIMAB ISIN-kod SE0007439633 Certified Adviser Mangold Fondkommission

Anna Bonde IR-kontakt [email protected] 073-354 71 34