Financial Times ger toppbetyg till Testament Winery

Financial Times har nyligen publicerat en artikel på ämnet "Is central and eastern Europe the next big thing in wine?" Testament Winerys vita vin Testament Posip och röda vin The Dalmatian Dog Babic får toppbetyg bland över 500 provade viner. Dessutom lyfter Financial Times fram Kroatien som ett genuint och stimulerande vinland med utsökta inhemska druvor och kunniga vinmakare.

-Vi är riktigt stolta över den fina recensionen i Financial Times. Att ett av världens ledande nyhetsföretag dessutom drar slutsatsen att Kroatien är en del av "the next big thing in wine" gör oss ännu gladare. Vi känner oss stärkta i vår övertygelse att strategin att producera premiumviner från Kroatiens inhemska druvor kommer fortsatt att vara framgångsrik, säger Robert Karlsson, vd Zhoda Investments.

Financial Times grundades år 1888 och är ett av världens ledande nyhetsföretag. Nyligen publicerade tidningen en artikel med rubriken: "Is central and eastern Europe the next big thing in wine? For once, the hype seems justified - but you'll struggle to get hold of many top bottles."

I artikeln nämns 500 viner från 55 producenter från Armenien, Bosnien och Hercegovina, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjeckien, Georgien, Ungern, Moldavien, Nordmakedonien, Rumänien, Serbien, Slovakien, Slovenien och Ukraina.

Två av Testament Winerys viner får toppbetyg. Testament Posip utnämndes till ett av de sex bästa vita vinerna och The Dalmatian Dog Babic som ett av de två bästa röda vinerna från Central- och Östeuropa som säljs i Storbritannien.

Dessutom konstaterar Financial Times följande: "Of the other countries whose wines I tasted, Croatia was the most stimulating".

Båda toppvinerna finns tillgängliga till försäljning i Sverige via Systembolaget.

Testament Posip https://www.systembolaget.se/produkt/vin/testament-posip-7402301/
The Dalmatian Dog https://www.systembolaget.se/produkt/vin/the-dalmatian-dog-209701/

Gå gärna med I den svenska vinklubben Testament Vänner https://www.testamentvanner.com

Se bifogade filer för mer information om vinerna.

För mer information, vänligen kontakta:
Robert Karlsson, vd Zhoda Investments AB
+46 709 565 141, [email protected]
www.zhodainvestments.com

Fakta om Zhoda Investments
Zhoda Investments investerar i utvalda europeiska onoterade bolag och utvecklar dem mot ökad tillväxt och lönsamhet genom aktivt ägande och entreprenörskap. I kustregionen Dalmatien i Kroatien äger Zhoda två vingårdar - Testament Winery och Black Island Winery. Med lokala ekologiska druvor, landets bästa vinmakare och en tvåtusenårig vintradition är det Zhodas målsättning att skapa Kroatiens bästa vin och bli landets främsta exportör av kvalitetsviner. Visionen är att nå en produktion om en miljon flaskor per år. Bolaget har även ett 45 procentigt ägarintresse i oljefältet Lelyaki i Ukraina med bevisade och sannolika oljereserver av kategorin 2P på 8 miljoner fat netto till bolaget. Zhoda Investments letar aktivt efter nya investeringar. Läs mer på www.zhodainvestments.com.

Om Zhoda Investments

zhodainvestments.com
Olja och gas

Få löpande information från Zhoda Investments via e-post.

Marknad beQuoted inofficiella Kortnamn ZHOD-B ISIN-kod SE0007789524