Rentunder AB säljer båtbottentvätt till Borgholms kommun

Rentunder Holding AB:s helägda dotterbolag Rentunder AB (Rentunder) har sålt en
BIGWASH 16 till Borgholms kommun, där ordervärdet uppgår till ca 3 mkr. Installationen planeras ske under våren 2024.

VD på Rentunder kommenterar:

"Etableringen av båtbottentvätten i Borgholms hamn är en strategiskt utmärkt placering i direkt anslutning till båtklubbens bryggor samt gästhamnen i Borgholm. Båtklubben växer stadigt och Borgholms gästhamn, tillsammans med omgivande gästhamnarna på Öland, är populära och välbesökta av både nationella och internationella båtar från länder som Tyskland, Nederländerna och Danmark. För båtägare är detta en värdefull komplettering till befintliga båtbottentvättar i Arkösund, Västervik och Kalmar. Detta är den 25:e båtbottentvätten inräknat Östersjön och Mälaren.

Under första kvartalet har vi även tecknat ett agentavtal för Maldiverna. Detta är ett intressant projekt eftersom Maldiverna behöver förbättringsmöjligheter för att minska föroreningar, såsom bland annat koldioxidutsläpp som har en negativ påverkan på världshavens korallrev.

Vi ställde ut på den årliga båtmässan Allt för sjön 2024, där vi noterade en mycket positiv förändring i frågeställningen kring båttvättar. Idag är båtägare alltmer angelägna om att bidra till ett hållbart Östersjön genom att söka information om var närmsta båtbottentvätt finns och hur man kan minska sitt klimatavtryck.

Fortsatt påverkas bolaget av det rådande världsläget, detta främst genom finansiella utmaningar för potentiella köpare. Detta medför en något längre investeringsprocess. Jag ser dock att i Sverige och övriga Europa stramas reglerna kring tillåtna kopparhalter i båtbottenfärgen upp, vilket är till stor gynnsam fördel för vår verksamhet.

Sedan flera år är Rentunder marknadsledande i utveckling av båtbottentvättar för motor- och segelbåtar, som installeras både nationellt och internationellt".

För ytterligare information kontakta:

Carina Bjerner, VD
+46 (0) 601 61 10

Rentunder är ett miljöteknikbolag som utvecklar och säljer anläggningar som på mekanisk väg rengör båtbottnar i syfte att ej behöva använda giftig båtbottenfärg. Bolaget har sålt anläggningar i Europa, Nordamerika och Asien. Bolagets aktie är föremål för handel på NGM Nordic SMT. Mer information om bolaget finns på
www.driveinboatwash.com.

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Rentunder Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 mars 2024.

Om Rentunder

Rentunder är ett miljöteknikbolag som utvecklar och säljer produkter som på mekanisk väg rengör båtskrov istället för att använda giftig båtfärg.

www.driveinboatwash.com/sv/

Få löpande information från Rentunder via e-post.

Marknad Nordic SME Kortnamn RENT ISIN-kod SE0004548451