Rentunder Holding AB publicerar rapport för första halvåret 2023

Rentunder Holding AB redovisar en omsättning på 5 446 580 SEK (första halvår 2022: 4 799 073 SEK) och ett resultat efter skatt om -1 258 988 SEK (första halvår 2022: -1 201 808 SEK). Omsättningen per aktie var 0,15 kr och resultatet - 0,03 efter skatt.

Nästa rapporttillfälle kommer vara bokslutskommuniké som redovisas 23 februari 2024. Bolagets rapport finns i dess helhet bifogat detta pressmeddelande samt tillgänglig på bolagets hemsida www.driveinboatwash.com/sv.

Bolagets VD lämnar följande kommentar till halvårsrapporten 2023:

VD har ordet

Blickandes tillbaka på det första halvåret 2023 råder det fortsatt en mycket stor osäkerhet i vår omvärld. Det globala inflationsläget inte minst i Sverige som nått rekordhöga höjder och har påverkat bolagets resultat främst med den ökade prisbilden. Det rådande geopolitiska marknadsläget har även visat på en påverkan gällande kapitalplaceringar internationellt för projekt och samarbeten avseende bland annat diverse miljösatsningar. Detta bidrar till en viss inbromsning och därmed förlängda köpprocesser för våra kunder och prospekt.

Stark efterfrågan

Detta till trots har bolaget under det första halvåret genererat en rad händelser att framhäva.

På den svenska marknaden har vi ytterligare stärkt vår position i Mälaren, genom en order från Enköpings segelsällskap på en Bigwash 16 som installerades under våren. Gästhamnen i Nynäshamn som är en av Sveriges största gästhamnar blev först i att erbjuda två anläggningar genom en installation av en Bigwash 12 som installerades i våras.

Vår framgångsrika distributör G&G Boatwash tecknade en order på en Bigwash 12 för Frankrike med en förväntad installation under våren 2024. Genom G&G Boatwash tecknade bolaget även en ny distributör för Nederländerna. En stor potentiell marknad där man har en långtgående debatt gällande reducering av bland annat kopparhalten i sjöar och hav.

Fortsatt investeringar i produktutveckling

Under det gångna halvåret har bolaget investerat i fortlöpande produktutveckling där vi nu lanserar en patenterad hydraulisk aktercentrering som ger en ökad tvättkapacitet med mer än 30%. Detta innebär i praktiken en möjlighet att ta emot fler antal tvättade båtar/timme. Första prototyp installerad finner ni i Vaxholms gästhamn.

Framtidsspaning

Osäkerheten globalt präglar som beskrivits vår verksamhet, men jag känner dock en stor tillförsikt inför framtiden. En viktig del av vår strategi med förstärkta säljresurser, produktutveckling och ökad marknadsnärvaro tillsammans med starka partners globalt bidrar sammantaget till en kommande gynnsam utveckling.

Inledningen av båtsäsongen 2023 inger en god prognos för årets tvättsäsong. Detta genom en ökad efterfrågan från båtägare att välja ett enklare och mer praktiskt underhåll. Samtidigt som den gröna övergången främjas från användandet av giftiga bottenfärger till båttvätt. Utomlands ser bolagets distributörer och befintliga anläggningar en liknande prognos.

Resultat

Bolagets omsättning första halvåret 2023 uppgick till 5 446 580 SEK (första halvåret 2022: 4 799 073 SEK). Omsättningen har ökat främst beroende på att bolaget har harmoniserat marginalerna och får bättre betalt för våra båtbottentvättar och dess service.

Bolagets resultat för första halvåret 2023 är -1 258 988 SEK (första halvåret 2022: -1 201 808 SEK). Bolagets negativa resultat för första halvåret 2023 förklaras främst med att bolaget fortfarande säljer för få enheter för att bära bolagets kostnader.

Precis som förra året anger bolaget ingen prognos eller målsättning för årets resultat och omsättning beroende på osäkerhetsfaktorer som orderingång och utfallet skiljer sig åt väsentligt redovisningsmässigt om bolaget främst säljer anläggningar eller tillsammans med partners etablerar anläggningar.

Även tajmningen om bolaget slutlevererar anläggningar precis före eller efter en rapportperiod påverkar resultat och omsättning väsentligt.

För ytterligare information kontakta:
Carina Bjerner, VD

+46 (0) 70 601 61 10

Rentunder är ett miljöteknikbolag som utvecklar och säljer anläggningar som på mekanisk väg rengör båtbottnar i syfte att ej behöva använda giftig båtbottenfärg. Bolaget har sålt anläggningar i Europa, Nordamerika och Asien. Bolagets
aktie är föremål för handel på NGM Nordic SMT. Mer information om bolaget finns på www.driveinboatwash.com.

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Rentunder Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 25 augusti 2023.

Om Rentunder

Rentunder är ett miljöteknikbolag som utvecklar och säljer produkter som på mekanisk väg rengör båtskrov istället för att använda giftig båtfärg.

www.driveinboatwash.com/sv/

Få löpande information från Rentunder via e-post.

Marknad Nordic SME Kortnamn RENT ISIN-kod SE0004548451