Longrun Capital investerar i 3E Flow för att möjliggöra teknikskifte inom varmvattenhantering

Longrun Capital är huvudinvesterare i en kapitalrunda om totalt 20 mSEK i 3E Flow, i syfte att skala upp nästa generations varmvattenhantering. 3E Flows ersätter traditionella system för varmvattencirkulation genom att erbjuda minskad energi- och vattenförbrukning och minimerad risk för vattenskador och legionellabakterier.

Longrun Capital, ett VC-bolag med klimatfokus finansierat av fastighetsfamiljen Ljungberg, genomför en strategisk investering i 3E Flow. Investeringen genomförs i enlighet med Longrun Capitals övergripande strategi att driva värde genom att maximera klimatnytta, med fokus på bygg- och fastighetssektorn.

3E Flows vision är att revolutionera global varmvattenhanteringen genom banbrytande teknik. Bolagets system för varmvattenhantering erbjuder smart styrning och övervakning som tömmer rören när vatten inte används för att på så vis bidra till minskad energiförbrukning, ökad säkerhet och mer hygieniska system.

Tappvarmvatten står idag för 40-50% av det totala energibehovet i nordiska flerbostadshus med låg energianvändning. Ett energibehov som till hälften kan hänföras till förluster från varmvattencirkulation eller stagnerat vatten. Genom smartare varmvattenhantering halverar 3FLows egenutvecklade teknik energianvändning för tappvarmvatten, i jämförelse med dagens system. Dessutom minskar det risken för vattenskador och löser problemet med stillastående vatten - något som annars ökar risken för tillväxt av bland annat legionellabakterier.

"Vi är glada att stötta 3E Flow, ett företag som revolutionerar vårt sätt att tänka kring tappvattenteknik. Deras banbrytande teknik möjliggör världens mest energieffektiva och hygieniska tappvattensystem, vilket ligger helt i linje med vår strategi att investera i lösningar som skapar maximal klimatnytta. Energiförlusterna i VVC-system är ofta betydligt högre än man tror och är därför ett intressant område att investera i.", säger Johan Frenckner, VD på Longrun Capital.

"När vi nu inleder detta spännande partnerskap med Longrun är vi övertygade om att deras breda kunskap och förståelse för fastighetssektorn kommer att förstärka vår position. Denna investering kommer att göra det möjligt för oss att skala upp produktionen och accelerera tillväxten i Europa, samtidigt som vi kan fortsätta utveckla och driva på den gröna omställningen inom fastighetssektorn." säger Erik Abbing, VD och grundare av 3E Flow.

3E FLow grundades 2009 av Erik Abbing, tredje generationens rörmokarfamilj i Luleå. Företaget har installerat systemet i utvalda projekt i Sverige och Schweiz.

Johan Frenckner

+46 733 710 209

Om Longrun Capital:

Longrun Capital grundades 2021 och är ett venture capital-bolag som investerar i bolag med maximal klimatnytta. Vi fokuserar särskilt på möjliggörande teknologier inom energi och avancerade material och ofta relaterat till bygg- och fastighetssektorn.

Om Longrun Capital

www.longruncapital.com
Finansiella tjänster

Få löpande information från Longrun Capital via e-post.

Marknad Onoterat