Zhoda genomför investeringar för att öka oljeproduktionen i Ukraina

Zhoda Investments joint venture har påbörjat ett investeringsprogram för att öka produktionen vid oljefältet i Ukraina. Målsättningen i programmets först fas är att mer än fördubbla produktionen. På så sätt bidrar Zhoda med en värdefull energiresurs i Ukraina eftersom all olja som produceras vid fältet raffineras och används inom landet.

-Det är glädjande att ha påbörjat ett investeringsprogram med målsättningen att fördubbla produktionen vid oljefältet i Ukraina. Återbetalningstiden för varje brunn är kortare än sex månader. Vi är också stolta att kunna bidra med en viktig energiresurs som Ukraina har ett stort behov av, säger Robert Karlsson, vd Zhoda Investments.

Tillsammans med partnern i joint venture har Zhoda påbörjat ett investeringsprogram för att öka oljeproduktion vid oljefältet i Ukraina. För cirka femtio år sedan var fältet ett av de största oljefälten onshore i tidigare Sovjetunionen med över 100  borrade brunnar. Endast ett fåtal av dessa brunnar är idag i produktion. Till följd av den fullskaliga invasionen av Ukraina och tidigare beroende på de låga oljepriserna under pandemin har investeringar i fältet inte varit tillräckliga för att motverka den naturliga nedgången i produktion som alla oljefält genomgår. Till följd av detta har produktionen minskat under de senaste åren.

Det nya investeringsprogrammet omfattar arbeten för att återuppta produktionen ur sju brunnar som tidigare producerade olja. Två brunnar har redan färdigställts efter att ha varit nedstängda under cirka två år. Om reparationen av alla brunnar i den första fasen av arbetsprogrammet är framgångsrik kommer produktionen att öka till 7 500 fat per månad, en nivå som inte nåtts sedan oktober 2021. Det skulle innebära mer än en fördubbling av dagens produktion.

Den genomsnittliga investeringen per brunn uppskattas till cirka 0,5 miljoner kronor och återbetalningstiden till kortare än sex månader. Investeringarna finansieras genom kassaflöden genererade från försäljningen av olja.

Zhoda har ett joint venture med Ukrainas största olje- och gasbolag som ägs av ukrainska staten. Oljefältet som Zhoda har ett 45 procentigt intresse i ligger 15 mil öster om huvudstaden Kiev och cirka 60 mil från fronten i öster. Fältet och infrastrukturen är oskadade, det dagliga arbetet fortsätter och oljeproduktion är i gång.

Kriget som pågår i landets östra delar påverkar affärs- och arbetsförhållandena i hela Ukraina. Elförsörjningen är inte heltäckande och det finns även begränsningar avseende vilka tider på dygnet som arbeten får utföras på fältet.

Ändock fortsätter det dagliga livet i Kiev och på oljefältet, vilket gör det möjligt att utveckla verksamheten.

Zhoda har ett 45 procentigt ägarintresse i fältet. Produktionstalen och investeringarna ovan avser 100% av fältet.

För mer information, vänligen kontakta:
Robert Karlsson, vd Zhoda Investments AB
+46 709 565 141, [email protected]
www.zhodainvestments.com

Fakta om Zhoda Investments Zhoda Investments investerar i utvalda europeiska onoterade bolag och utvecklar dem mot ökad tillväxt och lönsamhet genom aktivt ägande och entreprenörskap. I kustregionen Dalmatien i Kroatien äger Zhoda två vingårdar - Testament Winery och Black Island Winery. Med lokala ekologiska druvor, landets bästa vinmakare och en tvåtusenårig vintradition är det Zhodas målsättning att skapa Kroatiens bästa vin och bli landets främsta exportör av kvalitetsviner. Visionen är att nå en produktion om en miljon flaskor per år. Bolaget har även ett 45 procentigt ägarintresse i ett oljefält i Ukraina med bevisade och sannolika oljereserver av kategorin 2P på 8 miljoner fat netto till bolaget. Zhoda Investments letar aktivt efter nya investeringar. Läs mer på www.zhodainvestments.com.

Om Zhoda Investments

zhodainvestments.com
Olja och gas

Få löpande information från Zhoda Investments via e-post.

Marknad beQuoted inofficiella Kortnamn ZHOD-B ISIN-kod SE0007789524