Move About Group AB vidtar omfattande åtgärder inom segmentet publika elbilpooler - ett 20-tal pooler stängs ned

Move About Group AB ("Move About" eller "Bolaget") uppdaterar marknaden om förändringar i verksamheten. Move About har från och med andra halvåret 2022 genomfört en omfattande analys av lönsamheten för Bolagets samtliga elbilpooler. Detta är en direkt följd av Move Abouts reviderade strategi till "lönsam tillväxt" från "tillväxt först, lönsamhet sen". En övergripande slutsats från analysen av Bolagets elbilpooler är att satsningen på publika pooler, det vill säga de pooler där man inte har en kontraktspartner som är med och bidrar med en fast intäkt, inte visar tillfredsställande resultat.

- Publika pooler representerar ungefär en femtedel av vår omsättning och är det enda segmentet av fem som genererar ett negativt täckningsbidrag. Övriga fyra affärssegment, som står för 80 procent av vår omsättning, har alla positiva bidrag men även här ser vi stor förbättringspotential. Vår kärnverksamhet, och historia, är fossilfri delad mobilitet för kommuner, företag och fastighetsägare där vi har en eller flera samarbetspartners som är med och delar på kostnader och de överskott som genereras, genom att bjuda in offentligheten och andra företag att nyttja poolerna, och det är även vägen framåt för oss, Säger Olof Jonasson, VD Move About Group AB.

Bolagets arbete med att analysera och ta fram åtgärdsplaner för segmentet publika pooler har resulterat i ett åtgärdsprogram vilket kategoriseras som "Fix or Exit". Har elbilpoolen inte ett optimerat utbud av fordon eller är belägen på fel plats åtgärdar Bolaget det som första steg. Bolaget har också börjat arbeta med en dynamisk prissättning över veckans olika dagar och timmar. Går det inte att få lönsamhet trots nämnda åtgärder stänger Bolaget elbilpoolen och flyttar fordonen till nya projekt där det finns kontrakt med samarbetspartners i botten. Genom ovan beskrivna analys och åtgärdsprogram har Move About identifierat och beslutat att stänga ett 20-tal av Bolagets drygt 200 elbilpooler i Norge och Sverige i sitt arbete att bli ett lönsamt bolag. Liknande åtgärder förväntas ske även i Tyskland inom kort. Åtgärderna kommer ge positiv resultateffekt under 1H 2023.

Följande publika pooler har avslutats, eller kommer att avslutas, under 1H 2023:

Norge:

Sverige:

Linköping, Vita Huset Science Park

Göteborg, Gokartcentralen

Genom förbättrade verktyg för att analysera Move Abouts fordonsflottas ekonomi ser Bolaget en stor potential att lyfta lönsamheten även i övriga segment.

-  Att flytta perspektivet från tillväxt till lönsamhet tar tid, men det stimulerar väldigt många nya idéer om hur vi kan förbättra alla aspekter av att bedriva vår kärnaffär mer effektivt. Med rätt fous på driften kan vi få till väsentligt högre avkastning på våra elbilspooler, det har vi många exempel på i vår portfölj av elbilspooler avslutar Olof.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Olof Jonasson, t.f. VD på Move About Group AB (publ.)
Mob: +46790683811

Om Move About Group AB
Move About erbjuder app-baserade, miljövänliga och kostnadseffektiva mobilitetslösningar till såväl privatpersoner som företag, kommuner och organisationer. Bolaget har utvecklat och äger alla immateriella rättigheter till sin molnbaserade greentech plattform som ger digital tillgång till elbilar, elcyklar, taxi, tunnelbana och parkering via en och samma app - dygnet runt. Varje kilometer som användaren reser med elbilarna genom plattformen reducerar CO2 utsläpp. Bolagets omfattande mobilitetslösning bygger på Move About-appen som ger användaren tillgång till Bolagets pooler av elbilar, elcyklar och elscootrar. Move About hjälper även företag, kommuner och organisationer att optimera sina fordonsflottor genom att skräddarsy mobilitetslösningar efter behov. Move About grundades i Oslo, Norge år 2007 och har idag cirka 70 000 användare på sin plattform och över 800 elbilar i sin fordonsflotta med närvaro i Sverige, Norge och Tyskland.

Om Move About

Move About är ledande inom hållbara mobilitetstjänster. Vi erbjuder bilpooler med elbilar, elcyklar och elsparkcyklar till våra medlemmar. Vi hjälper också företag att optimera sin fordonsflotta samt levererar en komplett tjänst med bokningssystem, kundservice och fordonshantering. Noll utsläpp. Helt enkelt.

www.moveaboutgroup.com

Få löpande information från Move About via e-post.

Marknad Nasdaq First North Growth Market Kortnamn MOV ISIN-kod SE0016830335 Certified Adviser Mangold Fondkommission