Ferroamp och Varberg Energi i samarbete om frekvensregleringstjänster

Genom att sälja tjänster för frekvensreglering kan hushåll och bostadsrättsföreningar som äger ett batteri för energilagring tjäna pengar på att stötta elnätet. Ferroamp och Varberg Energi har skrivit en gemensam avsiktsförklaring för att ta fram ett erbjudande om att delta på marknaden för den hett efterfrågade tjänsten FCR-D.

- Frekvensregleringsmarknaden öppnar stora möjligheter för våra kunder att tjäna pengar på sina system. Varberg Energi ligger i framkant när det gäller att utforma dessa typer av tjänster och Ferroamp-systemets inneboende flexibilitet gör det till ett effektivt verktyg som kan anpassas efter de behov som uppstår, säger Carl Heyman, produktansvarig för gröna energilösningar, Ferroamp.

I varje ögonblick måste lika mycket elektricitet produceras som det förbrukas. Det kan lösas genom att styra såväl produktion som förbrukning. Det är Svenska kraftnät som är ansvariga för balansen i elnätet och de köper i sin tur in möjligheten att styra förbrukning på elmarknaden. Tidigare har enbart större elförbrukare kunnat delta i handeln med frekvenstjänster men genom att en aktör samlar flera mindre resurser bildas ett virtuellt kraftverk av aggregerade flexibla resurser. Därmed kan både villaägare och bostadsrättsföreningar som äger en flexibel resurs, som exempelvis batterier, elbilsladdare eller solceller delta på marknaden.

Det finns ett antal tjänster men den som just nu är mest lönsam heter FCR-D (Frequency Containment Reserve Disturbance) och handlar om att erbjuda kapacitet som kan användas när det plötsligt inträffar störningar i nätet.

Ferroamp och Varbergs Energi samarbetar nu för att utveckla tjänsten för FCR-D så att de elkunder som har tillgång till batterier med Ferroamps smarta styrning ska kunna delta på marknaden och tjäna pengar på sina system. För kunden innebär det att batteriet blixtsnabbt kopplas in för att avlasta nätet under den tid det tar att få fram alternativ produktion. Det kan röra sig om några sekunder eller ett par minuter. I övrigt kan batteriet användas som vanligt.

Ferroamp-systemet som kopplar ihop solelsproduktion, elbilsladdning och energilager med ett likströmsnät ger batteriet den smarta styrning som krävs för att kunna delta på frekvensregleringsmarknaden. Målet för Ferroamp är att göra det möjligt för alla som har ett batteri att delta på marknaden på egna villkor.

Pilotprojektet riktar sig i en första fas till ett begränsat antal av Varberg Energis elkunder över hela landet som kan anmäla sig för att prova ut tjänsten. Målsättningen är att inom kort kunna lansera tjänsten brett.

- Det här samarbetet känns otroligt spännande då både Ferroamp och Varberg Energi har liknande synsätt kring hur vi använder vårt elsystem på bästa tänkbara sätt. Att nu kunna komplettera våra kunderbjudanden med Ferroamps energilager skapar stora värden för våra kunder som vill delta på flexmarknaderna, säger Mats Balkö, affärsområdeschef för utveckling och hållbarhet Varberg Energi.

För intresseanmälan till piloten, kontakta Varberg Energi: https://varbergenergi.simpliform.se/forms/cMIH6ldchqN98b0FmMb8

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Breitung tf VD och CFO, 070-340 76 79

För mer information, vänligen besök: www.ferroamp.com

Om Ferroamp
Ferroamp är ett svenskt snabbväxande greentech-bolag med inriktning på energi- och effektoptimering av fastigheter. Ferroamps EnergyHub är en smartare växelriktare som utgör hjärnan i ett intelligent elsystem, där nyttan av solpaneler, elbilsladdning och batterilager kan maximeras. Det skalbara systemet ger kontroll och gör det lönsamt och enkelt för företag och privatpersoner att delta i den gröna energiomställningen.

Ferroamps aktie (FERRO) handlas på Nasdaq First North Growth Market med G&W Fondkommission som Certified Advisor

Om Ferroamp

Ferroamp AB (publ), grundat 2010, är ett snabbväxande företag inom clean-tech som erbjuder avancerade energi- och effektoptimeringslösningar för fastigheter. Ferroamp har en skalbar plattform som erbjuder möjlighet att kombinera patenterad teknologi i en egenutvecklad EnergyHub med alternativa energikällor och energilager. I en unik lösning kan också flera byggnader kopplas ihop i ett microgrid - Powershare. Kunder är idag framförallt fastighetsbolag, energikonsulter och elkraftbolag.

www.ferroamp.com
Teknik

Få löpande information från Ferroamp via e-post.

Marknad Nasdaq First North Growth Market Kortnamn FERRO ISIN-kod SE0012229920 Certified Adviser G&W Fondkommission

Kent Jonsson CEO [email protected] 073 810 00 01